RS: Pristup internetu ima 88,2% domaćinstava, preduzeća četvrtinu prometa ostvaruju putem web-prodaje

Samo nešto više od polovine domaćinstava (51,2%) sa nižim prihodima do 500 KM posjeduje internet, za razliku od domaćinstava sa prihodima preko 2.500 KM, gdje 99,2% njih imaju internet konekciju

0
160
Zastupljenost internet konekcije je proporcionalna visini prihoda domaćinstva

Prema istraživanju Zavoda za statistiku RS, sprovedenog u 2024. godini o upotrebi informaciono-komunikacionih tehnologija (IKT) u domaćinstvima u ovom bh. entitetu, pristup internetu posjeduje 88,2% domaćinstava. Fiksni širokopojasni priključak internetu koristi 84,3% domaćinstava, dok 55,9% domaćinstava koristi jedan od tipova mobilne širokopojasne internet konekcije.
U referentnom tromjesečju internet je koristilo 91,4% lica, a računar 52,7% lica. Nešto više od dvije trećine korisnika interneta (67,9%) tokom 12 mjeseci, naručivalo je robe i usluge onlajn.
Internet priključak ima 88,2% domaćinstava. Analiza zastupljenosti internet konekcije u domaćinstvima prema tipu naselja pokazala je da u gradskom području internet priključak posjeduje 90,9% domaćinstava, a 86,3% domaćinstava u naseljima ostalog tipa.
Zastupljenost internet konekcije je proporcionalna visini prihoda domaćinstva. Samo nešto više od polovine domaćinstava (51,2%) sa nižim prihodima do 500 KM posjeduje internet, za razliku od domaćinstava sa prihodima preko 2.500 KM, gdje 99,2% njih imaju internet konekciju.
Posmatrajući korisnike informaciono-komunikacionih tehnologija tokom glavnog referentog perioda, 89,5% lica je izjavilo da koristi računar redovno (jednom nedjeljno ili češće), a 89,1% internet populacije pristupa internetu više puta u toku dana. Internet se najčešće koristi za telefoniranje (Skype, Messenger, WhatsApp, Zoom, itd.) 98,6%, slanje onlajn poruka 96,6%, gledanje video sadržaja preko servisa za dijeljenje (YouTube, TikTok, Instagram) 80,9%, učešće na društvenim mrežama 78,5%, čitanje onlajn novina 76,7%, traženja informacija o robi i uslugama 75,9%, itd. Preko jedne trećine internet populacije su korisnici internet bankarstva (37,1%).
U 2024. godini čak 19% stanovništa starosti 16 -74 godine na teritoriji Republike Srpske izjavilo je da nikada nije koristilo računar, a 7,5% da nikada nije koristilo internet.
Tokom tromjesečja koje je prethodilo anketiranju, 53,1% lica je naručivalo ili kupovalo robe i usluge onlajn. Kupci roba i usluga putem interneta najviše kupuju odjeću, obuću ili dodatke u vidu torbe, nakita i sl. (66,8%), namještaj, opremu za kuću ili proizvode za baštu (41,9%), te sportsku opremu (22,9%).

17,5% preduzeća zapošljava IKT stručnjake

Rezultati istraživanja o informaciono-komunikacionim tehnologijama u preduzećima u RS pokazuju da sva preduzeća imaju pristup internetu, i to 96,7% njih putem neke vrste fiksne širokopojasne internet konekcije.
U pogledu maksimalne brzine fiksne širokopojasne internet konekcije, 83,9% preduzeća koristi internet čija je brzina u skladu sa stvarnim potrebama preduzeća. Najzastupljenije su od 30 do 100 Mbit/s (kod polovine preduzeća) i brzina interneta između 100 i 500 Mbit/s (kod 39% preduzeća).
Prenosive uređaje koji omogućavaju mobilnu internet vezu, svojim zaposlenim za poslovne potrebe, obezbjeđuje 74,4% preduzeća.
Uređaji koji omogućavaju mobilnu internet konekciju zaposlenima za poslovne potrebe najzastupljeniji su kod velikih preduzeća (93,1%) i preduzeća koja pripadaju području djelatnosti – Informacije i komunikacije (92%).
Istraživanje je pokazalo da 17,5% preduzeća zapošljava IKT stručnjake. Tokom 2023. godine približno trećina preduzeća (32,1%) je imala slobodna radna mjesta za IKT stručnjake koja je bilo teško popuniti.
Onlajn (remote) sastanke preko Skype-a i Zoom-a realizuje 30,7% preduzeća.
Polovina preduzeća svoje učešće na društvenim mrežama ostvaruje putem Facebook-a (49,8%), a 60,9% preduzeća posjeduje veb-stranicu, dok usluge cloud servisa putem interneta plaća 26,1% preduzeća.
Istraživanje je pokazalo da preduzeća najčešće do jedne četvrtine prometa ostvaruju putem web-prodaje (77,3%). Od ukupnog broja preduzeća koja su realizovala web prodaju u toku 2023. godine, najviše kupaca locirano je na teritoriji BiH – 99,6% te u zemljama Evropske unije – 34,6%.