Vlada Republike Srpske utvrdila je danas, na 105. sjednici u Banjaluci, Prijedlog zakona o pomilovanju.
Navedenim zakonskim rješenjem se utvrđuje institucija nadležna za davanje pomilovanja, propisuju oblici pomilovanja i krivična djela za koja se pomilovanje ne može dati, postupanje po molbi za pomilovanje, nadležnost Komisije za pomilovanje, sadržaj odluke o pomilovanju, kao i druga pitanja u vezi sa odlučivanjem po molbi za pomilovanje.
Cilj donošenja Prijedloga je usklađivanje s izmjenama odgovarajućih odredaba Krivičnog zakonika RS i Zakona o izvršenju krivičnih i prekršajnih sankcija RS, kao i efikasnije postupanje po molbama za pomilovanje.
Naime, Narodna skupština RS je 2021. godine usvojila Zakon o izmjenama i dopunama Krivičnog zakonika RS, kojim je uvedena kazna doživotnog zatvora za najteža krivična djela, kao i najteže oblike teških krivičnih djela. Istim zakonom je dopunjena odredba člana 101, kojim je propisan sadržaj instituta pomilovanja na način da je propisano da se pomilovanje ne može dati licu koje je osuđeno na kaznu doživotnog zatvora prije nego što je izdržalo 25 godina zatvora.
Zakon o izvršenju krivičnih i prekršajnih sankcija RS, takođe u članu 192. stav 5. propisuje da se zatvorenik otpušta iz Ustanove na osnovu Odluke o pomilovanju, a takođe propisuje uslove i postupak otpuštanja zatvorenika iz Ustanove.
S obzirom na navedeno, kao i činjenicu da je Ministarstva pravde nadležno za imenovanje i rad Komisije za pomilovanje koja postupa po molbama za pomilovanje, bilo je neophodno uskladiti odredbe Zakona o pomilovanju sa odgovarajućim odredbama navedenih zakona.
Takođe je bilo potrebno i izmijeniti izmjene u dijelu imenovanja Komisije za pomilovanja u smislu propisivanja trajanja mandata na koji se imenuju članovi Komisije, kao i obaveza donošenja podzakonskog akta kojim će se urediti način i funkcionisanja Komisije, te se iz tih razloga pristupilo izradi ovog zakona. Shodno tome, prilikom izrade Prijedloga ovog zakona precizirana je odredba koja se odnosi na postupak utvrđivanja sukoba interesa, te je dodata odredba koja se odnosi na slučaj da se, ukoliko se utvrdi postojanje sukoba interesa, zamjena člana Komisije vrši po istom postupku po kojem se član i imenuje.
Utvrđen Nacrt zakona o inovacionoj djelatnosti
Vlada RS je utvrdila i Nacrt zakona o inovacionoj djelatnosti Republike Srpske.
Navedenim Zakonom predviđa se osnivanje Fonda za inovacionu djelatnost RS, koji bi centralizovao finansijska sredstva koja se izdvajaju za razvoj inovacija, nauke i novih tehnologija. Fond bi pored sredstava izdvojenih iz budžeta RS, prikupljao sredstva iz donacija, priloga, poklona, pomoći, sredstava ostvarenih po osnovu međunarodnih programa, projekata i drugih aktivnosti u oblasti inovacione djelatnosti, prihoda koje ostvari obavljanjem poslova iz svoje nadležnosti i drugih izvora.
Rad Fonda kontrolisala bi Vlada RS posredstvom Ministarstva za naučnotehnološki razvoj i visoko obrazovanje, te Upravnog odbora sastavljenog od predstavnika relevantnih ministarstava, te stručnjaka iz oblasti inovacione djelatnosti.
Pored toga, predviđa se i uvođenje Evidencija subjekata inovacionog sistema, koji bi na jednom mjestu objedinio i vodio evidenciju subjekata inovacionog sistema, te bi na taj način bio olakšan pristup finansiranju inovacione djelatnosti.
Realizacija projekta EU za poslove budućnosti
Vlada RS usvojila je i Informaciju o početku realizacije projekta EU za poslove budućnosti i Rješenje o imenovanju članova Upravnog odbora projekta EU za poslove budućnosti iz RS.
Tokom 2021. godine u BiH je izrađen paket akcionih dokumenata za IPA 3 za 2021. godinu. U izradi predmetnog paketa učestvovale su institucije sa svih nivoa vlasti u BiH. Vlada RS je dala saglasnost na Sporazum o finansiranju godišnjeg akcionog programa za BiH za 2021. godinu.
U okviru paketa IPA 3 za 2021. godinu usvojen je i akcioni dokument Podrška za ublažavanje socio-ekonomskih posljedica pandemije COVID-19 u BiH: obrazovanje, zapošljavanje, socijalna zaštita i politike inkluzije iz kojeg je proizašao projekat EU za poslove budućnosti.
Vrijednost projekta je 5.552.000 eura od čega je Evropska unija obezbijedila pet miliona eura dok je preostalih 552.000 eura obezbijedila Međunarodna organizacija rada (MOR) koja i implementira projekat. Pored direktne pomoći u vidu grantova, projekat će pružiti i tehničku pomoć za razvoj kapaciteta javnih zavoda/službi za zapošljavanje i drugih relevantnih institucija za pripremu, apsorpciju i korišćenje inovacija u politici zapošljavanja koje uvodi projekat. Trajanje projekta je 48 mjeseci, počevši od 1. novembra 2024. godine, pri čemu je period od 1. novembra 2024. godine do 28. februara 2025. godine pripremna faza projekta.
Projekt EU za razvoj privatnog sektora
Vlada RS usvojila je Informaciju o početku realizacije projekta EU za razvoj privatnog sektora u BiH, te Rješenje o imenovanju članova projektne savjetodavne grupe projekta EU za razvoj privatnog sektora u BiH iz entiteta RS.
Tokom 2021. godine u BiH je izrađen paket akcionih dokumenata za IPA 3 za 2021. godinu. U izradi predmetnog paketa učestvovale su institucije sa svih nivoa vlasti u BiH. Vlada RS je dala saglasnost na Sporazum o finansiranju godišnjeg akcionog programa za BiH za 2021. godinu.
U okviru paketa IPA 3 za 2021. godinu usvojen je i akcioni dokument Podrška EU za Razvoj privatnog sektora u BiH (nakon COVID-19) iz kojeg je proizašao projekat EU za razvoj privatnog sektora u BiH.
Cilj projekta je povećanje konkurentnosti i inovativnosti mikro, malih i srednjih preduzeća (MMSP) u BiH, u skladu sa tranzicijom prema zelenoj i digitalnoj ekonomiji. Realizacija projekta počela je u decembru 2024. godine, a previđeno trajanje projekta je 36 mjeseci. Vrijednost projekta je devet miliona eura od čega je Evropska unija obezbijedila osam miliona eura, a jedan milion eura Njemačko savezno ministarstvo za ekonomsku saradnju i razvoj. Projekat implementira Njemačka agencija za međunarodnu saradnju (GIZ) i Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD).